Rozdział VIII – Zamykanie produktów bankowych

Bardzo często pytacie nas co po promocji – czy można zamknąć konto czy kartę bez żadnych konsekwencji? Odpowiedź brzmi tak – możesz zamknąć produkt, ale pamiętaj, by zrobić to dopiero po otrzymaniu nagrody (lub ostatniej jej części, jeśli wypłacana jest w ratach). 

Przed decyzją o zamknięciu przeanalizuj, czy dany produkt nie przyda Ci się w przyszłości – może planujesz wziąć kredyt na zakup mieszkania, a ten bank ma dobrą ofertę i warto zostać jego klientem? A może chciałbyś zostawić sobie kartę kredytową na wszelki wypadek? A może po prostu zamienisz swoje stare konto na nowe, bo jest zwyczajnie lepsze? Nieważne co postanowisz, pamiętaj – decyzja należy do Ciebie. 

W niniejszym rozdziale zajmiemy się czterema najważniejszymi kwestiami, związanymi z zamykaniem produktów bankowych otwartych w promocji:

I. Czy uczciwe jest zakładanie konta dla bonusu, a następnie jego zamknięcie?

Promocje bankowe to dobry sposób na zarobienie kilku stówek i podreperowanie domowego budżetu. Sam już wiesz dlaczego, ale mimo wszystko może pojawić się w Twojej głowie myśl, czy aby na pewno zamknięcie produktu bankowego zaraz po otrzymaniu nagrody jest uczciwym zagraniem wobec banku.

Nie jest tajemnicą, że banki i tak odnoszą duże korzyści finansowe dzięki swoim klientom. Dlaczego więc raz nie odwrócić sytuacji? Banki doskonale zdają sobie sprawę z tego, że duża część klientów odejdzie po otrzymaniu nagrody, ale również część osób faktycznie zostanie z bankiem po zakończeniu promocji i będzie korzystała z danego produktu.

Skoro więc banki uwzględniły w swoim działaniu promocyjnym odejście części klientów po otrzymaniu nagrody i w pełni Nam to umożliwiają to nie powinniśmy mieć jakichkolwiek w tej sprawie wątpliwości. Jeżeli tylko chcesz otrzymać nagrodę i zamknąć konto lub kartę kredytową to nie wahaj się. Im szybciej to zrobisz tym szybciej będziesz mógł wziąć ponowny udział w promocji danego banku.

Z drugiej strony duża liczba klientów pozostaje w danym banku po promocji. Zwyczajnie konto okazało się lepsze niż to stare, bank ma lepszą ofertę lokat, czy też zaproponował dobrą ofertę przeniesienia kredytu. Dzięki promocjom masz szansę wyrobić sobie pogląd, który z banków najbardziej Cię satysfakcjonuje i w którym chcesz zostać na dłużej. 

II. Co warto zrobić przed zamknięciem produktu bankowego?

Saldo konta

Przed zamknięciem konta bankowego lub karty kredytowej należy bezwzględnie zadbać o saldo rachunku. Oznacza to, że przed złożeniem wypowiedzenia umowy nasze saldo rachunku musi wynosić 0 zł. W innym przypadku możemy spotkać się z dodatkowymi opłatami, kiedy to bank pofatyguje się do zrobienia przelewu za nas lub wypłaci nam pieniądze w kasie. Ta sama sytuacja dotyczy ujemnego salda. Tutaj również musimy zadbać o uregulowanie należności. W jednym i drugim przypadku wystarczy zrobić jedynie przelew – na nasze inne konto lub z innego konta na nasze zamykane konto lub kartę.

Spełnienie warunku bezpłatności konta/karty

Kolejną ważną kwestią jest spełnienie warunków bezpłatności danego produktu bankowego. Jeżeli zamykamy np.: konto osobiste na początku miesiąca i nie zdążyliśmy jeszcze zrobić wymaganych transakcji kartą zwalniających nas z obowiązku płacenia za konto to musimy liczyć się z poniesieniem tejże opłaty.

W związku z tym zawsze należy pilnować spełnienia tychże warunków przed złożeniem wypowiedzenia umowy.

Zgody marketingowe

Następną kwestią przed zamknięciem produktu bankowego jest wycofanie wszystkich zgód marketingowych w celu uniknięcia telefonów od banku czy też wysyłania ofert na e-maila. Zazwyczaj jednak wszystkie zgody są automatycznie wycofywane podczas zamykania produktu, lecz mogą się pojawić od tej zasady wyjątki.

Historia rachunku

Ostatnią rzeczą, którą należy wykonać przed zamknięciem konta bankowego jest pobranie ważnych dla nas potwierdzeń przelewów. Warto zapisać także przelewy wynagrodzeń (o ile otrzymywałeś je na promocyjne konto), gdyż w razie wnioskowania przez Ciebie w niedalekiej przyszłości o produktu kredytowy będą one stanowiły świetny dowód na otrzymywany przez Ciebie dochód. Po zamknięciu konta możliwość uzyskania potwierdzeń przelewów będzie znacznie utrudniona, dlatego też warto o tym pamiętać.

Opłaty w okresie wypowiedzenia

Tutaj sytuacja jest zależna od banku. Niektóre banki nie naliczają już żadnych opłat za konto czy kartę od momentu złożenia wypowiedzenia. W innych natomiast musisz jeszcze przez te 30 dni zapewniać wpływy czy zapłacić kartą. W przeciwnym wypadku mogą naliczyć się opłaty. Składając wypowiedzenie koniecznie dopytaj w banku o tę kwestie – czasami wystarczy zamknąć kartę by nic się już nie policzyło. 

III. Sposoby zamknięcia produktów bankowych

Istnieje kilka metod zamknięcia produktu, jednak każdy bank udostępnia różne sposoby. 

1. Wysłanie wypowiedzenia umowy listem tradycyjnym

Bardzo wygodny sposób na zakończenie współpracy z bankiem, jednak może nieść ze sobą pewne trudności. Mianowicie chodzi o nasz podpis. Jeżeli zamykany produkt był otwierany za pomocą przelewu weryfikacyjnego czy selfie to bank nie posiada naszego wzoru podpisu. W tej sytuacji nie ma możliwości zamknięcia danego produktu bankowego listownie.

Inne trudności mogą pojawić się również nawet w przypadku kiedy bank posiada wzór naszego podpisu, ale uważa, że ten na wypowiedzeniu umowy różni się od niego. W najlepszym przypadku bank skontaktuje się z nami telefonicznie w celu potwierdzenia rezygnacji z umowy, a w najgorszym poprosi o wysłanie notarialnego potwierdzenia naszego podpisu co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Korzystając z tej metody zamknięcia danego produktu bankowego powinieneś mieć pewności, że bank posiada Twój wzór podpisu oraz zgadza się on z tym na wypowiedzeniu.

2. Wysłanie wypowiedzenia umowy poprzez bankowość internetową

Prawdopodobnie najprostszy sposób na zamknięcie produktu bankowego. Niestety dosyć rzadko oferowany przez banki. Całość odbywa się poprzez naszą bankowość internetową, gdzie wypełniamy odpowiedni wniosek i klikamy wyślij.

3. Zamknięcie produktu w oddziale banku

Kolejny prosty sposób na zamknięcie produktu bankowego, gdzie zazwyczaj nie napotkamy jakichkolwiek trudności. Wszystkie formalności dopełnia pracownik banku, a my oczekujemy tylko na moment, w którym zostaniemy poproszeni o złożenie podpisu.

4. Zamknięcie produktu przez infolinię banku

Tę metodę zazwyczaj oferują wszystkie banki. Wszystko sprowadza się do tego, że dzwonisz na infolinię, konsultant zadaje Ci kilka pytań celem weryfikacji czy Ty to Ty i przyjmuje dyspozycję. W części banków otrzymasz dodatkowo potwierdzenie wypowiedzenia na maila. 

5. Przeniesienie konta bankowego

Ciekawym sposobem na zamknięcie nieużywanego konta bankowego jest jego przeniesienie. Cała procedura odbywa się podczas zakładania nowego konta, gdzie należy złożyć dyspozycję przeniesienia rachunku oraz nadać w tym celu bankowi pełnomocnictwo. Bank dopełni wszelkich formalności oraz zadba m.in. o poinformowanie Twojego pracodawcy o zmianie konta do wypłaty wynagrodzenia czy przeniesienie płatności automatycznych.

Warto śledzić promocje bankowe, w których banki oferują otwarcie nowego konta bankowego wraz z zamknięciem starego konta czyli jego przeniesieniem. Takie promocje oferuje m.in. Credit Agricole.

IV. Sposoby sprawdzenia, czy dany produkt został zamknięty

Jeżeli masz ograniczone zaufanie do instytucji finansowych i sam chcesz sprawdzić czy dany produkt został na pewno zamknięty to możesz skorzystać z poniższych porad.

1. Spróbuj zalogować się do bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej

Jeżeli nie będziesz wstanie poprawnie zalogować się do swojego produktu to oznacza to, że został on już zamknięty.

2. Wyślij 1 grosz na swoje zamykane konto

Po spodziewanym zamknięciu konta przesyłamy na jego numer dowolną kwotę – może to być nawet 1 grosz.  Jeżeli konto zostało poprawnie zamknięte to przelew zostanie automatycznie cofnięty na konto nadawcy. W zależności od banku może to potrwać do 4 dni roboczych – ale pieniądze i tak wrócą. Banki, w przeciwieństwie do operatorów komórkowych, nie nadają ponownie tego samego numeru rachunku  innym klientom. Nie ma więc ryzyka, że przelew trafi do obcej osoby.  

Zawsze pamiętaj o zapisywaniu daty złożenia wypowiedzenia umowy w danym banku oraz daty definitywnego zamknięcia produktu po upływie okresu wypowiedzenia. Masz na to miejsce w Ogarniaczu Promocji.